ЗЕМЛЯ ЙДЕ З-ПІД НІГ

«Скажіть, а з якою метою стягується плата? – На капітальний ремонт Провала! Щоб не сильно провалювався!» Славнозвісна фраза вічно актуального твору «Дванадцять стільців» раптом актуалізувалася для броварчан. Адже деякі ділянки міста стали просто провалюватися. Пересвідчитися у цьому могли пішоходи, шлях яких проходив через вулиці Незалежності, Лагунової, а також Возз’єднання та Горького. Щоб зрозуміти, що сталося, наше видання звернулося до місцевих фахівців. Вони розповіли, чому земля йде з-під ніг та чи варто побоюватися подальшого «поринання» Броварів.

ЗАМІСТЬ ПРОЛІСКІВ

Провали землі стаються голо­вним чином через ремонтні роботи інженерних мереж взимку – зауважує начальник управління житлово‑кому­нального господарства Галина Плотнікова. Коли ж земля розмерзається, відбувається усадка – виникають порожнини, у які покриття, власне, і осідає. Аби прибрати наслідки руйнацій, управління ЖКГ доручило КП «Броваритепловодоенергія» привести зіпсоване дорожнє покриття до ладу: зробити підсипку та заасфальтувати про­блемні ділянки. Більш того, – зазна­чає наша співрозмовниця, – якщо ремонтні роботи стали причиною провалів, це комунальне підприємство зобов’язано відновити благоустрій. Видатки на це навіть включені до кошторису робіт.

На жаль, випадки провалів ділянок непоодинокі. Після кож­ної зими у місцях проведення ремонтних заходів виявляють усадку землі. Адже за техноло­гією після розриття необхідно зміцнити ділянку шляхом підси­пання річного піску. Дістати цей матеріал за мінусової темпера­тури, звісно, проблематично. Але найголовніша проблема у тому, що ущільнити мерзлу землю практично неможливо.

…І НЕ РИТИ НЕ МОЖНА

В управлінні ЖКГ пояснюють – щоб дістатися до інженерних мереж, треба рити землю, а це неминуче призводить до утворення пустот, із законами фізики не посперечаєшся. Єдиним варіантом запобігти цьому є від­мова від ремонту інженерних мереж. Зрозуміло, що це не вихід, бо йдеться про забезпечення життєдіяльності міста. Приміром, на вулиці Лагунової на глибині 6 метрів вийшов з ладу колектор: чимало мешканців залишилося без води. Зрозуміло, що у такій ситуації ніхто не чекатиме закін­чення холодів. Тому ремонтували в мороз, як наслідок – мали вели­чезний провал.

Чим глибше проводять роботи, тим складніше усувати пустоти. Щорічна практика навіть при­мусила комунальників виробити певну стратегію. Місця, де ремонтники добряче занурилися під землю, не поспішають облаго­роджувати. Має пройти певний час, за який шари покриття ущільняться природним шляхом – завдяки транспорту та пішоходам. Якщо йдеться про проїжджу час­тину, то автівки швидко зроблять свою справу – для трамбування вистачить кількох тижнів. Якщо ж провал утворився на тротуарі – чекати доведеться до півроку. Лише згодом місце асфальтують. Навмисно ж «прибивати» землю не слід – можна пошкодити комунікації.

САМ КОПАЮ – САМ ЧИНЮ

Ліквідовувати наслідки ремонт­них робіт КП «Броваритеплово­доенергія» має власним коштом. Гроші на це входять до затратної частини таких заходів. На балансі у КП 79 кілометрів двотрубних теплових мереж та 300 кіломе­трів водопровідних та каналіза­ційних – розповідає директор підприємства Сергій Сафронов. Кожні чотири дні комунальники роблять огляд ділянок, де вико­нувалися роботи, та здійснюють належні заходи для зміцнення ґрунтів. Зрештою, тільки ці кроки можуть завадити виникненню провалів.

НЕДЕШЕВЕ ЗАДОВОЛЕННЯ

Іншою причиною цього непри­ємного явища може стати під­мивання ґрунтів внаслідок ушкодженої каналізації, яка призвела до витоку води. Минулого року такий випадок стався на вулиці Гагаріна напроти виконкому, а у 2015‑му через підмивання діра утворилася на Кутузова. Руйну­ють покриття також плавуни, які завдали шкоди по Леніна, 105.

Всі ушкоджені ділянки згодом доводиться лагодити. Найдо­рожчий етап у ремонті доріг та тротуарів – асфальтування. Цьо­горіч це задоволення обійдеться місту дорожче, ніж минулого. Матеріали суттєво додали у ціні. Вартість одного квадратного метра за попередніми розрахун­ками стане десь у 450 гривень.

Осаф Литовський

Додати коментар


Захисний код
Оновити

ПІДПИСАТИСЯ НА НОВИНИ