ЧИ БУДЕ ПРОЇЗД У ГРОМАДСЬКОМУ ТРАНСПОРТІ КОМФОРТНИМ?

Громадський транспорт – це те, без чого зараз не може себе уявити жоден громадянин. Так чи інакше, а його послугами доводиться користуватися. Наразі питання із транспортом у нашому місті гучно обговорюється. Долило олії у вогонь невдоволення ще й здорожчання проїзду

«Золотий» шлях

І хоча мешканці розуміють, що здорожчання паливно-мастильних матеріалів та запчастин впливає на ціну за проїзд, кажуть, що якість надання послуг ніяк не відповідає їх вартості.
«Дуже дорого зараз їздити. Щоб проїхати 2 чи 3 зупинки, треба віддати 3,5 грн. А до Києва на роботу та додому виходить 18 грн., думаю, що весною буде усі 20 грн. А якість послуг далеко не найвищому рівні. Навіть квитків за проїзд не дають. Залишається відкритим питання про те, куди йдуть гроші за проїзд – у кишені водіям чи дійсно на розвиток транспортного підприємства?», – обурюється пані Олена, мешканка міста Бровари.
І пасажирів можна зрозуміти. Варто лише згадати про те, в яких умовах доводиться інколи їздити. Товстим шаром чорного пилу, машинною олією чи іншими «сюрпризами» у салоні вже нікого не здивуєш. А якщо до цієї суміші додати ще обідрані сидіння, пошарпані поручні, дірки та щілини у стінах та стелі, картина виходить далеко не позитивною. І це ще не найстрашніше, що може бути.
Несправність люків, запасних виходів чи дверей – буває й таке. Проржавілі конструкції чи елементи також можуть не лише псувати зовнішній вигляд, а й слугувати «душем» прямо в салоні під час дощу. Пасажири жартують, що заходячи у дощову погоду до автобусу, можна навіть не ховати парасольку: всюди тече і хлюпає.
І це вже не кажучи про проблеми куди серйозніші – те, що ховається під капотом – технічний стан автобусів. Мабуть, багато хто ставав свідками пронизливого «ревіння» маршрутки, що гальмує. Або ситуації, коли водієві потрібно було по декілька разів з відповідною ненормативною тирадою тиснути на педаль зчеплення. І такі несправності дійсно можуть призвести до аварійних ситуацій та фатальних наслідків на дорозі.
Неідеальний стан транспортних засобів – не єдина причина, якою обурюються пасажири.
Останнім часом почастішали скарги на те, що водії не дотримуються графіку руху. Далеко не всі перевізники працюють до останнього метро. Так, місцеві «двійка» та «трійка» курсують в кращому випадку до 20 години, а не до 21:30, як у них визначено графіком.
«Я пізно закінчую свій робочий день. І хоча працюю в Броварах, додому дістатися спокійно не можу. Щоб мені доїхати на Торгмаш, потрібно довго чекати на транспорт. Взагалі, на Торгмаш ходять автобуси, але от в пізній вечірній час буває нереально доїхати. Бували такі дні, що на зупинці простоювала і по 40 хвилин, чекаючи на маршрутку. А що буде взимку? Таксі щодня викликати дорого, я не можу собі дозволити витрачати більшу частину заробітної плати лише на проїзд», – скаржиться пані Наталія, мешканка мікрорайону Торгмаш.
А найсумніше в усьому тому, що до такого стану справ люди призвичаїлися, а перевізники зовсім не поспішають виправляти ситуацію. Комфортних автобусів та маршруток – одиниці. На жаль…

Альтернативні варіанти

Зважаючи на такий стан справ, багато броварчан шукає хоч мінімальну можливість не користуватись громадським транс­портом. Зранку майже біля кожної зупинки можна запримітити чергу, в якій люди чекають на «попутку» до Києва або навіть цілий мікроавтобус.
Місцеві перевізники всіляко намагаються побороти «нелегальних» конкурентів. Мовляв, у них відбирають останню копійку. А варто було б замислитись, чому ж люди не користуються послугами броварського автопарку та не їдуть автобусами?
Мабуть тому, що їм більше подобається їхати у чистому та охайному салоні авто, де не лунає з динаміків «шансон», де не капає на голову та не пахне бензином і ще хтозна чим, а  сам транспорт знаходиться у справному та презентабельному стані. І що саме головне, маршрут не стоїть на кожній зупинці по декілька хвилин, набиваючись донесхочу, а летить «кулею» до Києва, тим самим економлячи дорогоцінний час пасажирів.
Окрім цього, над тобою не буде «висіти» якийсь студент у навушниках, бо попутні маршрутки не заповнюються пасажирами до такого стану, що у салоні яблуку немає де впасти.
Інша справа, що ці комфортабельні перевізники – дійсно нелегали, які працюють суто на господаря, яким почасти і є той самий водій, та не сплачують податки.

Водія... ноги годують?

Щоб хоч якось розібратись з причинами, які не дають нашим перевізникам реабілітуватись в очах пасажирів, «Громадський Ревізор» вирішив поспілкуватися із керівниками автотранспортних підприємств, що працюють в Броварах.
Щоправда, останні зовсім не хотіли йти на контакт та давати якісь коментарі. Свою діяльність мотивували складною економічною ситуацією в країні та потребою годувати родину.
Щоправда, як економічна ситуація в країні може впливати на ввічливе ставлення водія до пасажирів, поки невідомо. Ситуації і водії бувають різними, не будемо занадто узагальнювати. Але людяність – це одна з рис, яку не купиш за гроші.
«У нас на гривню доходу лише витрат на паливо – до 50-ти копійок. А додайте до цього податки, амортизацію, додаткові запчастини до машин, заробітна плата, ремонти і багато іншого. І в загальному, виходить не менше 1,5 грн. витрат і це на 1 грн. доходу. Ми викручуємось, як можемо. Вимушені клеїти на автобуси рекламу, щоб хоч якось покрити частину витрат», – відстоюють свою точку зору перевізники.
З одного боку все правильно – ціни ростуть на все. А з іншого – зарплати та пенсії з місця навіть не зрушили.
Насправді, дивує така одностайність усіх власників підприємств – буквально в один день вони прийняли рішення підняти ціни на проїзд, хоча кожне підприємство має різну кількість одиниць техніки, різний штат, а тому витрати і прибутки у кожного різні. Можливо, великим підприємствам дійсно важко – багато найманих працівників, великі податки, тощо. Чому ж бачимо таку синхронність в підвищені цін?
А скидається це на банальну змову. Адже постійної альтернативи, на жаль, у броварчан немає. Їхати все одно треба. Та й держава стимулює «робити, що схочу», адже ще минулого року Кабмін відпустив тарифи на міжміські перевезення пасажирів у «вільне плавання». Тож, скільки схоче власник автобусу, стільки і встановить плату за проїзд. Погоджувати з органами влади відтепер свої рішення щодо тарифів не потрібно.

Математика в хід!

Щоб не бути голослівними, давайте порахуємо, який в середньому прибуток з одного маршрутного автобуса, що курсує до Києва.
Протяжність від кінцевої до кінцевої в середньому складає 25 км. За технічними характеристиками, «Богдан» витрачає близько 23 літрів дизпалива на кожні 100 км. Тому на поїздку в один бік виходить 5,75 літрів.
Зараз розцінки на ДП, в середньому, – 22 грн. за літр. Витрати на пальне в один бік – 126 грн. 50 коп.
У «години пік» наповненість автобуса може становити навіть 40 осіб і більше. Вдень людей їздить менше. Тому візьмемо середній показник по кількості місць для сидіння – 25.
Вартість однієї поїздки для пасажира – 9 грн. Тож множимо 25 на 9 і виходить 225 грн. Але це мінімум, адже ми не врахували пасажирів, які їдуть по місту і додають до доходів ще 3,5 грн. з кожного. Відмінусуємо від загальної суми витрати за пальне. Виходить: 225–126 = 99 грн. І це за одну поїздку.
Тепер порахуємо суму, яку можна отримати за день. За умови, що водій курсуватиме туди-сюди 10 разів, за день виходить 20 поїздок. Тож множимо 20 на 99 грн. і виходить 1980 грн. прибутку в день. На місяць, в середньому, – 59 400 грн. з одного автобуса.
Так чи інакше, а прибуток виходить не мізерний. А якщо взяти до уваги те, що в перевізника декілька маршрутів...
Звичайно, слід від цієї суми відмінусувати ще багато витрат – заробітна плата, податки, запчастини. Але в будь-якому випадку, пасажири потребують комфортніших умов перевезення і людського ставлення.
«Ми готові платити навіть більшу суму за проїзд. Але при цьому ми повин­ні бути впевнені, що ми в цілісності і комфортних умовах доїдемо до пункту призначення», – висловлюють сподівання броварчани.

Богдана Дем’янчук

marsrytka1

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Найбільш популярні

Середа, 13 вересня 2017, 09:56
Середа, 13 вересня 2017, 10:01
Субота, 21 жовтня 2017, 14:21
Понеділок, 09 жовтня 2017, 11:37
Вівторок, 19 вересня 2017, 10:04
П’ятниця, 01 вересня 2017, 15:42
Вівторок, 19 вересня 2017, 14:19

ПІДПИСАТИСЯ НА НОВИНИ